En dag i mitt liv o vilken dag sen...fy fan

Just nu är jag faktiskt riktigt nöjd med att denna dag snart är över, och håller verkligen tummarna att imorgon är en mkt bättre dag... För den som orkar läsa så kommer här ett utdrag ur min dag.
Vaknar o känner mig lika vissen som de senaste 4 dagarna. " Skit oxå" . Ja, ja, bara att ta tjuren vid hornen o stiga upp. Tar en kur d.v.s. vitamin, hostmedicin, nässpray, treo och kaffe och börjar snart känna mig något bättre.
Barnen vaknar efter ett tag en efter en och kommer ned så där gosigt morgontrötta, sätter sig i soffan i tv-rummet o tittar på Bolibompa och jag gör iordning frukost. Morgonen flyter på riktigt bra med bara lite tjat om påklädning o.s.v. ända till det är dags att åka till dagis.

Det verkar alltid finnas något som det kan bråkas om när man ska åka, vantar, overall, mössor skor, att man vill leka ute/inne innan vi ska åka m.m. Denna morgon blev det bråk om vem som skulle sitta i den nya ( nyinköpt begagnad ) bilbarnstolen. Efter mycket kivande får tillslut storebror ( som oftast ) sin vilja igenom och det blir han som slutligen, trots stora protester från lillen, får sitta i stolen, men vi gör en deal att han får prova den till dagis men sen är det lillebrors stol. Lämningen på dagis, förutom att storebror trots allt kommit på något att bli sur som ett bi över på vägen till dagis o inte vill gå ur bilen när vi kommit fram, går som oftast riktigt bra och barnen vinkar glatt i fönstret när jag går.

Dagen i övrigt flyter på i rask takt och åker och hämtar barnen tidigt från dagis och har ställt in mig på protester från storebror som vanligtvis kan bli riktigt sur om jag hämtar tidigt då han har så kul o leker med sina kompisar, men jag blev förvånad när protesterna faktiskt uteblev idag :-)

Väl hemma var vi ute en bra stund, vi fixade stallet och lekte. Jag skottade även på gödselstacken, måste göras med gämna mellanrum så att det blir lättare att komma upp där med skottkärran. Då kom det upp massor med maskar, typ metmaskar, jättekul tyckte storebror och började genast samla ihop maskar. Vi är ute en bra stund och jag får hjälp i stallet av lillebror.

Väl inne igen så märker jag att storebrors byxor både är bruna och blöta....luktar hästskit...suck. Slänger in både byxor och overall i tvättmaskinen.

Hela helgen, trots förkylning, har gått åt till storstädning, dvs förutom vanlig dammsugning, tork i kök o bad, golvtorkning o tvätt, även torkning av möbler, trapp, o en del fönster. Dessutom har jag sytt gardiner till barnens rum, som jag hängt upp idag, blev riktigt fint. Killarna ville så klart kolla och sprang upp på övervåningen, det slutade ganska snart i fullt bus i våran säng. Kuddar och täcken låg utspridda över golvet. Räknar till tio flera ggr men blir ändå sur och får efter mkt om och men hjälp att lägga allt iordning av storebror.

Vi går ner och jag börjar fixa mat men får springa o medla var 20 sekund i tv-rummet där grabbarna är, även om det är rummet intill köket så lyckas de antingen hamna i bråk eller hitta på bus om man inte är i deras omedelbara närhet...konstigt?!!! När det är dags att äta får de sitta vid olika bord eftersom de bara busar o bråkar. En i tv-rummet o en i köket och jag lite på båda ställena, snacka om matro....hrm...börjar bli rätt trött. Ställer undan maten och plockar lite i köket, hör att grabbarna snabbt börjar busa igen inne i tv-rummet, plötsligt hör jag lillen säga något om att spilla och jag skyndar in i tv-rummet och upptäcker att ett helt glas med mjölk är utspillt över bord, duk och golv. Suck!! Torkar av bord o golv, får lite hjälp av lillebror, och slänger in duken i tvätten ( trots att jag tvättat den i helgen).

Börjar stryka lite gardiner som jag tvättat och tänkt hänga upp på kvällen när barnen lagt sig. Gör en liten paus för att gå ut med vovvarna och släppa in hästarna. Blir tvungen att klättra upp på loftet på gamla ladugården för att stänga en av luckorna som blåst upp och står och smäller i vinden. Hundarna gör sitt o passar på att busa lite med varandra oxå. Sen är det dags att släppa in hästarna. Bowen och Sudden umgås en stund i Bowens box medans jag har dörren öppen och de är så söta att jag blir stående och tittar på dem en stund. Sudden äter kraftkulorna som Bowen tappar när han äter. Trots att Sudden var lite rädd och spänd så slutade det hela med att de lite tveksamt nosade på varandra. Bowen var så klart mkt nyfiken på Sudden men märkte att han var lite spänd och tog det hela med ro och nöjde sig flera gånger med att bara kika lite försiktigt på Sudden fast jag såg nog att han gärna velat nosa istället....såå goo.. :-)

Kommer in igen och stryker lite till, sen är det dags att göra lite kvällsmackor och choklad. Går ut och hinner nästan stryka en gardin då jag hör ett splash... Kommer in i tv-rummet och ser choklad o vispgrädde överallt och över hela lillebror. Bär in lillen i duschen, nedstänkta kläder i tvätten, går in och torkar av bordet, tur att duken var borta denna gång. Torkar även golven...igen!!

Äntligen är barnen i säng, senare än planerat men ändock, och då är de faktiskt himla söta trots allt. Själv har jag haft full rulle en bra stund efter de somnat, men nu kallar snart sänget och det ska bli sååå skönt att få gå o lägga sig. Jag vill avsluta med ett uttryck som jag tycker stämmer sååå bra....

Att städa när man har små barn, är som att skotta när det snöar......

tack o hej för mig... :-)

Kommentarer
Postat av: Jane

Men snorpan vad du fixar och donar. Jag blir alldeles svettig när jag läser det här.
Härligt med små knoddar men ojojoj vad jobbigt det är stundom...
Nu skall jag gå in till tant Lycra igen.
Kramar i massor min älskade syster / Syrran

2013-02-19 @ 11:07:58
URL: http://janesunderbara.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0